Univerzalne gume

Gume za sve sezone

Gume za sve sezone - celogodišnje gume

PREMIUM gume, gume srednje i niže klase.

Kao vozač sigurno ste nekad postavili sebi pitanje: „Da li su mi potrebne letnje i zimske gume ako već postoje gume za sve sezone?“. Kratak odgovor je, možda.

Da bi pravilno odabrali gumu za Vaše vozilo, prvo morate da shvatite razliku između određenih tipova guma. Druga stvar kod odabira guma su Vaše potrebe kao i uslovi vožnje, odnosno putevi gde ćete voziti.Potrebe vozača su različite i zavise od vremesnkih uslova kao i uslova na putu po kojem će voziti.Nije isto ako zimu provodite u gradu ili na planini.

Tipovi guma


1. Letnje gume

Letnje gume su specijalno dizajnirane za letnje uslove vožnje.Visoke temperature ali i povremene pljuskove. Performanse letnjih guma dolaze do izražaja na temperaturi većoj od 7°C. Smesa od kojih se prave letnje gume je znatno tvrđa u odnosu na smesu za pravljenje zimskih guma.Ova smesa omogućava bolju izdržljivost pri visokim temperaturam ali i lošiju vuču po hladnom vremenu Dezen gazećeg sloja je znatno prostiji sačinjavaju ga veći blokovi pa je i površina gazećeg sloja veća.Veća površina omogućava bolju upravljivost i stabilnost. Letnje gume imaju šire blokove sa spoljne strane gume koji omogućavaju bolju upravljivost prilikom skretanja. Dubina šare kod letnjih guma je znatno manja u odnosu na zimske gume. Minimalna dubina šare kod letnjih guma mora biti 1.6mm.

2. Zimske gume

Zimske gume namenjene su za vožnju po surovijim uslovima vožnje u odnosu na letnje gume, a to su hladno vreme, kiša, sneg, blato ali i led. Zbog ovakvih uslova vožnje dezen zimskih guma je znatno složeniji od dezena letnjih guma. Šara kod zimskih guma je dublja i šira, takođe postoji veliki broj sitnih „zig-zag“ šara. Uloga šara je da omoguće odvođenje vode i snega, a samim tim i bolje priajanjanje. Minimalna dubina šara kod zimskih guma mora biti najmanje 4mm.

3. Gume za sve sezone

Pneumatici za celu godinu, kao što njihov naziv kaže, namenjeni su za korišćenje tokom cele godine i u svim uslovima. Oni su svojevrstan kompromis, što znači da u pravim zimskim uslovima nemaju tako dobra svojstva kao pravi zimski pneumatici; važi takođe I obrnuto. Pneumatici za celu godinu postižu lošije prianjanje od letnjih, pružaju manje informacija pri upravljanju, stvaraju veću buku i imaju veću potrošnju goriva u poređenju sa „čistokrvnim“ letnjim pneumaticima. Modeli pneumatika za sve sezone koji nose oznaku M+S (Mud and Snow) u skladu su sa zakonskim propisima vezanim za zimsku opremu. Kao takvi, zaista su ekonomično rešenje i namenjeni su vozačima koji godišnje ne prelaze velike kilometraže. Univerzalne gume su idealne za vozače koji svoj automobil koriste za vožnju po gradu i okolini, na kraćim relacijama. Kao i za vozače koji su spremni da svoj automobil parkiraju u slučaju nekog ozibiljnog snega, mada s druge strane gledano i uslučaju ozbiljnog snega ni zimske gume neće biti od velike pomoći. >

Uporedni testovi letnje, zimske i gume za sve sezone


Testovi su obaveljni u Engleskoj, na vozilu marke Skoda Fabia sa četiri različita brenda guma: letnjim, zimskim i gumama za sve sezone dimenzije 205/55 R16.

Letnji uslovi vožnje: testiranje upravljivosti na kružnoj stazi, kočenje na suvom i kočenje na vlažnom kolovozu.

Zimski uslovi vožnje: uspon na ski stazu, spust i kočenje. Rezultati testova za zimske uslove vožnje bili su očekivani.

Letnje gume su u samom startu izgubile trakciju tako da automobil nije mogao da dođe do vrha. Zimske i gume za sve sezone su ostvarile svoj cilj, pri čemu su zimske gume bile u startu u blagoj prednosti u odnosu na gume za sve sezone. Na testu zaustavljanja zimske i gume za sve sezone su bezbedno zaustavile vozila, gde su zimske gume takođe imale blagu prednost.

Kočenje na vlažnom koloseku letnji uslovi: zbog šara i dizajna zimske i gume za sve sezone se blago deformišu prilikom naglog kočenja, dok se letnja guma ponaša mnogo bolje.  Zaustavljanje sa 80km/h na 10 km/h: letnja guma 33.97m, zimska guma 34.74m i guma za sve sezone 35.54m.

Vožnja po vlažnoj stazi letnji uslovi: letnje gume 56.67s, zimske gume 55.3s i gume za sve sezone 55.69s. Kočenje po suvom koloseku, letnji uslovi vožnje: letnje gume zaustavljenje vozila na 36.2m, gume za sve sezone na 38.8m, zimska guma je najlošije prošla u ovom testu i zautsavila vozilo na 44.92m Vožnja po suvoj stazi, letnji uslovi vožnje: letnja guma 43.33s, zimska guma 44.87s i guma za sve sezone 43.37s. Naravno ovo je prosečno vreme za nekoliko krugova, što rezultate čini preciznijim. 

Ovaj test a i mnogi drugi pokazuju da su razlike između guma za sve sezone sa jedne strane i zimskih odnosno letnjih guma sa druge strane jako mali. Sa gumom za sve sezone može se postići skoro sve što i sa letnjom gumom u letnjim uslovima ili zimskom gumom u zimskim uslovima vožnje. Pri čemu su to neki normalni uslovi vožnje, u ekstremnim uslovima vožnje najbolje rešenje jeste kupovina premium touring letnjih ili zimskih guma.


Kupovinom guma za sve sezone nećete morati da menjate gume dva puta godišnje, kao i da brinete o skladištenju guma. Ako vaše vozilo koristite za gradsku i prigradsku vožnju onda su gume za sve sezone pravo rešenje za Vas. Ukoliko planirate duža letnja putovanja preporuka je svakako letnja guma, ako često posećujete planine zimi onda je kupovina zimske gume najbolje rešenje.

izvor: https://www.whatcar.com/advice/owning/whats-the-best-all-round-tyre/n1161

autor:N.M.